Jak zorganizować plac budowy?
Mało kto zadaje sobie to pytanie jak dobrze zorganizować plac budowy i bardzo często dzieję się to całkowicie przypadkowo. Pytanie, czy warto się tym przejmować?W niniejszym artykule postaramy się pokazać szereg zalet przemyślanego i zaplanowanego zarządzania terenem budowy.
Do głównych zalet zaliczymy oszczędności czasu i pieniędzy oraz kwestie bezpieczeństwa, a co za tym idzie ważnych obowiązków jakie ciążą na inwestorze lub generalnym wykonawcy, o ile taki rodzaj realizowania inwestycji wybraliśmy. Ostatnia sytuacja dla nas jako inwestora jest najprostsza i przenosi wszystkie obowiązki związane z bezpieczeństwem na naszego wykonawcę i jego kierownika budowy. Niestety takie rozwiązanie kosztuje więcej bo wykonawca koszty zarządzania budową przeniesie na nas naliczając do tego swoją marżę.Przeanalizujmy sytuację w której budujemy dom systemem gospodarczym.
Na co musimy zwrócić uwagę aby właściwie zorganizować teren budowy? I tu wróćmy do dwóch głównych kwestii, oszczędności oraz bezpieczeństwa. Oszczędności:Jak możemy zaoszczędzić, a raczej nie wydawać bez sensu dwa razy pieniędzy na zbędne czynności. Od dawna wiadomo że planowanie jest tańszą metodą zarządzania niż działanie kierowane przypadkiem. Tu dla przykładu podam kwestię właściwego zaplanowania terenu budowy. Mam tu na myśli podzielenie dostępnego nam terenu na strefy:
- Teren budowy
- Miejsce składowania materiałów
- Drogi dostawy towaru.
- Najlepsze miejsce ustawienia ew. dźwigu
- Część socjalna często składająca się z przyczepy campingowej/baraku i toalety
- Miejsce składowania odpadów/gruzu
Miejsce składowania materiałów na budowie i drogi dostawy towarów
Jeżeli od samego początku ustalimy te strefy i przekażemy tę informację do każdego podwykonawcy pracującego na naszej budowie unikniemy sytuacji, w której przez dowolne składowanie towaru zablokujemy wjazd dźwigu, dostawę towaru, a co za tym idzie opóźnienia za które często dostawcy naliczają dodatkowe opłaty.Przykładowo: Jeżeli złożymy towar wymagający rozładunku dźwigiem na drodze dostawy towarów, będziemy zmuszeni wezwać dźwig ponownie, żeby przełożyć go tak aby nie kolidował i pozwolił pozostałym ekipom prowadzić prace.Toaleta przenośna na budowie
Inny, niby błahy przykład, toaletę przenośną ustawimy daleko od wjazdu i zastawimy ją drewnem na konstrukcję więźby dachowej. W takim przypadku nie będzie możliwe wykonanie serwisu, a operator naliczy nam opłatę za dojazd lub za serwis. Analogiczna sytuacja może się powtórzyć z kontenerem na gruz. Tu specyficzny system ładowania hakowego wymaga dojazdu bezpośrednio do kontenera.Porządek na budowie to priorytet
Najważniejszą zaletą zaplanowania jest to, że na budowie mamy porządek i unikamy rozmów z podwykonawcami, „to nie moje śmieci”, „nie było kontenera na gruz to co miałem z tym zrobić”. Albo zaoszczędziliśmy na toalecie typu TOI TOI i mamy osikane ściany w naszym nowiutkim domu. To pozorne oszczędności bo sprzątanie i utylizacja śmieci wymaga czasu, rąk do pracy, a to kosztuje albo nasz czas albo dostajemy rachunek za usługę której nie planowaliśmy. Dodatkowo w uporządkowanej strefie pracuje się szybciej i wydajniej.Bezpieczeństwo
Tu sprawa wynika głównie z przepisów prawa budowlanego oraz przepisów BHP. Wszystko to możecie przeczytać pod tym adresem http://prawo-budowlane.org. Poza obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę, zgłoszeniem rozpoczęcia budowy do odpowiednich organów naszym obowiązkiem jest odpowiednie oznakowanie, zabezpieczenie terenu budowy oraz wyposażenie jej w odpowiednią infrastrukturę.Poniżej listę rzeczy która może się wam przydać:
Tablica budowy
Ogrodzenie budowy
Oznakowanie teren budowy
Apteczka
Toaleta przenośna na budowie
Kontener na odpady